Rácvárosi horgászbolt
+36 (72) 253 302
+36 (20) 995 7000
Üzletünk címe
7634 Pécs Rácvárosi út 10/2.

Kiskorpádi álom peca

...amikor minden összejön.

Szeretnénk megosztani veletek életünk eddigi legeredményesebb horgászatát. Általában ez a szó az össztömeget szokta jelenteni, de amitől nekünk még különlegesebbre sikerült az volt, hogy mindketten új egyéni ponty, amúr (ez tórekord is volt egyben) és koi rekordot is felállítottunk, valamint megfogtuk életünk első fekete amúrjait. Az i-re pedig az tette fel a pontot, hogy a tó legnagyobb és legcsodálatosabb tükrösét, „Juliskát” 72 óra alatt kétszer is sikerült horogra csalni, amire eddig még nem volt példa.

Pár szóban a helyválasztásról. 5 éve vagyunk rendszeres vendégei a Kiskorpádi Szigetes tónak, ez általában évi 2 hosszabb pecát jelent. A foglalásnál szemfülesnek kell lenni és a helyekre közel egy évvel előtte le kell csapni, hiszen a tó első két és egyben legnépszerűbb állása nagyon hamar be szokott telni. A tó méltán híres csodálatos Koi állományáról, hiszen a tógazda különösen nagy figyelmet szentel neki, hogy ezekből a válogatott szépségekből minél több egészséges példánnyal találkozhassunk túráink során. Meg kell jegyeznünk, hogy nagyon szigorú szabályokkal próbálják megvédeni a halállományt, amik ellenére így is nagy kárt tud okozni a szakavatatlan, illetve az előírásokat be nem tartó kezek munkája.

A tavon 8 állás található, melyek mindegyike elég széles 6 bottal történő kényelmes horgászathoz. Állásonként pontybölcső, mérlegelő zsák és állvány, merítőháló és csónak található. Ezzel nem csak a felszerelésünk egy részét redukálhatjuk le, de megelőzhetővé válnak a más tavakból áthurcolható fertőzések, melyek könnyen megtizedelhetnék ezt az értékes halállományt.

És akkor vissza a túrához. Embert próbáló és úgy gondolom, nagyon eredményes horgászaton vagyunk túl, amire a tuti receptet nem fogjuk tudni megmondani, de ismét szívesen megosztunk veletek minden apró részletet. Az interneten rengeteg, hasznos információ nélküli beszámoló terjeng, amivel egyszerűen nem lehet mit kezdeni. Minél jobban próbáljuk bajuszos barátaink szemével vizslatni a vizet, annál inkább belelátunk mennyire soktényezős egy horgászat sikere. Ennek fényében minden apróság fontos lehet, így amin érdemes lehet változtatni, azt tegyük meg, ne üljünk bele a kapástalanságba.

Foglaláskor nem kevés szerencsével a tó első állását sikerült 5 napra megszerezni. Június 24-29-ig vehettük birtokba a kiszemelt helyet. Mondanom sem kell, hogy már fél évvel előtte ment az agyalás, milyen taktikával készüljünk, min variáljunk. Egy biztos volt, az eddigi szokásokon változtatni kell. A tó tipikus „húzós” tó, a többség a szembe parthoz minél közelebb a rézsű tetejét, vagy az alját horgássza. Ha bójáznak, akkor is inkább a jó minőségű, de kevés etetőanyag bejuttatása a jellemző. Eddig próbáltunk hasonulni a „jól működő” rendszerhez, amivel itt tartózkodásaink során többször fogtunk 3-400 kg halat 4-5 nap alatt, de olyan is előfordult, hogy 72 óra alatt egy uszonyost sem sikerült kapásra csábítani.

A halak itt is erősen érzékenyek az időjárásra. A frontok, a szélirány változása hamar el tudja némítani kapásjelzőink hangját. Az utóbbi évek tapasztalata az volt, hogy a finnyás időszakokban a végtelenségig kellett finomítani a végszereléket, hogy eredményt érhessünk el. Ez bojlis készséggel akár a dupla 8mm-es hóember, illetve egy szem 10-12-es pop up-pal való csalizást jelentette. A nagyobb csalikkal nehezebb volt kapást elérni. Így utólag azt kell mondjam, hogy rendszeresen elkövettünk egy nagy hibát. A különböző színekkel, illetve íz variációkkal a pontyok kíváncsiságára apellálni hatalmas baklövés volt. Természetesen működhet, és fogható vele hal, de van egy határ, amin túl ez már nem elég.

A halak mozgásának, vonulásának egyik, ha nem a legerősebb mozgatórugója a táplálékszerzési ösztön. És ugyanez az ösztön vezérli őket legjobban abban is, hogy a horgunkon lévő csalit felveszik-e, azaz táplálékként azonosítják, vagy tovább állnak. Beszélgetve Misivel, a tógazdával (aki pont abban a témában van otthon, amire nekünk szükségünk volt) megtudtuk, hogy egy egyszerű képlettel kiszámolható mennyi táplálékra van szüksége az uszonyosoknak. Ebben a 3,4 hektáros tóban 65 mázsa hal él, és ha a víz hőmérséklete eléri a 20 Celsius fokot, a tömegük 2%-ának megfelelő plusz élelemhez kell jussanak naponta a fő fehérjeforrásaikon felül (ami itt a planktont és szúnyoglárvát jelenti) ahhoz, hogy növekedni tudjanak. Tehát napi 130 kilógrammnyi hasznos kalóriát kéne bejuttatni nekünk horgászoknak egy olyan tavon, ahol ha az összes álláson ülnek, és hozzák a szokásos taktikát, talán 20-30kg-nyi bojli és tigrismogyoró kerül a vízbe.

Az ívás kb. 3 hete lecsengett, és mivel nagyon erős a tó szaporulata, így számolni kellett vele, hogy a nagy mennyiségű és gyorsan cseperedő ivadék bizony megtizedeli a természetes táplálékforrásokat. Ennek fényében a stratégia adott volt. Meg kell őket etetnünk. A tavon magok közül csak a tigrismogyoró engedélyezett, így hát frissen lefőzve bő 40 kg-mal készültünk, ami mellé 30kg fűszeres bojlit készítettünk be. Választásunk a Total Bait’s Robin Spice nevű golyójára esett, ami egy madáreleség alapú, minimálisan hallisztes, tojással készült, tartósítószer mentes bojli. 10 kg 24 mm-es és 20 kg 20 mm-essel támadtunk.

Teljesen nem akartunk elrugaszkodni az addig jónak vélt taktikától, így hát elhatároztuk, hogy két helyről próbáljuk meg húzni a halat. Az állásunkról tudni kell, hogy tőlünk balra, a gát mellett húzódik a halágy, ami egy méterrel mélyebb, és köztudottan jó haltartó hely. Ettől jobbra egyenletesen kb. 2,8 méteres vizet találtunk, kb. 10-15 centiméteres iszappal. Bójánkat a halágytól 6-8 méterrel jobbra, és a szokásosnál közelebb, a zsilip vonalában helyeztük el. Erre két oldalról 2-2 botot szántunk. Alapozó etetésnek 10 kg bojlival kezdtünk, második nap 5 kg, utána halanként (és amikor eszünkbe jutott) 15-20 szem lett dobócsövezve. A szemközti parton, a rézsű tetején csak tigrismogyoróval etettünk, húzásonként picit erősebb mennyiséggel, ez nálunk horgonként 60-80 dkg magot jelentett. Végszerelékeinket a parttól 15-40 centire engedtük le, a 60-80 centiméteres vízbe. Itt természetesen ugyanezzel csaliztunk, a hajszálelőkénkre 2 szem mag került (vagy egy nagyobb szem hosszában). Így hát lett egy dobós pecánk pontyra, csak bojlival alapozva, és egy húzós a szélre kifejezetten amúrozni.

Csak 20-as golyóval csaliztunk, nem könnyítettük ki, nem kombináltuk semmivel. A tigrismogyorót is csak az első napon egészítettük ki egy 12-es ananászos pop up-pal, aztán rájöttünk, hogy ez is felesleges.

Miután lebójáztam, hamar megkaptam az arra járóktól, hogy választásunk a „semmi földjére” esett, itt mindenki a halágyra szokott koncentrálni, tehát ne reménykedjünk nagy fogásban. Szembe mentünk a helyi szokásokkal, és nem mondom, hogy nem volt bennünk semmi félsz, hogy működni fog-e. Mindenesetre kecsegtető volt, hogy érkezésünk előtti napon ütött be egy kemény hidegfront, ami a hetekig tartó 30 fokok után a levegőt és ezzel együtt a vizet is kellőképpen felfrissítette. A nagykönyv szerint ilyenkor a halak a mélyvíz felé húzódnak, ráadásul a gyenge, de napokig uralkodó északi szél is nekünk kedvezett. A légnyomás 2 napig 1019-en állt, majd 1013-ra, az utolsó két napon pedig 1006-ra esett vissza, mikor már a szélirány is sűrűn változott.

Bálint sajnos csak egy nappal később érkezett, így a túránkat 4 és fél naposként tartjuk számon. Addigra én közel 150kg halnál jártam, tehát volt mit behoznia. Előző alkalommal én pecáztam a halágy környékén, így most Ő volt a soros. Mondanom sem kell, a bója bal oldala sokkal jobban működött, viszont éjjel, mikor ez az állás csendesebb szokott lenni, szinte folyamatosan húztuk a halat mindkét oldalról.

Ennek köszönhetően (plusz mivel nem versenyeztünk) az első két nap után már csak éjfélig, hajnali 1-ig horgásztunk, majd pihenés, és reggel 8 órakor folytatódott a haldömping. A jósolthoz képest sokkal kegyesebb volt hozzánk az időjárás. Az első 3 napot megúsztuk szárazon, a 4. nap első felében csak pár órát esett, majd estétől 16 órán keresztül szakadt az eső a nyakunkba. A pontyok természetesen ekkor is étvágyuknál voltak, hasznát vettük az esőkabátoknak.

Végszerelék tekintetében Bálint ismét az inline, illetve ólomklipszes megoldást preferálta egyszerű gubancgátló csővel, míg én kizárólag heli riggel pecáztam ólommentes leaderrel, szakadás esetén szigorúan elhagyósan. Az első napokban 6-os és 8-as horgokkal próbálkoztunk, aztán több halvesztés után már csak 6-os méretet kötöttünk. A halak nagyon erősek, nem voltak ritkák a másfél órás fárasztások sem, így minden hal után ellenőriztük a horoghegyet, amit több alkalommal újra kellett élezni. Kizárólag KD rig-et használtunk, a csalit maximum 2 centiméterrel ellógatva. Csak bevonatos előkezsinórral kötöttünk és a horogkötés felett kb. 1 cm-ig hagytuk szabadon mozogni a csalit.

Itt megjegyeznénk, hogy már több neves gyártó által kapható kézzel könnyedén hámozható bevonatos zsinór, melyek használatát nem ajánljuk, hiszen pár hal után annyira megsérülhet a bevonat, hogy hamar funkcióját veszti, így köthetünk majd mindig újat. Minden dobás során (kivéve azt az időszakot, mikor rendesen megnyitották az égi csapokat) keskeny PVA hálóban 3 szem bojlit akasztottunk a horogra. Egy számunkra új módszer is kipróbálásra került. 4 szem golyót tettünk a hálóba, amiből csalizáskor az elsőt fűztük a hajszálelőkére minél nagyobb szögben, hogy dobáskor ne tekeredjen.

Sajnos a KD rig ezt a variációt nem annyira nem szereti. Minden próbálkozásunk ellenére a hajszál sokszor rátekeredett a horogszárra, jóval közelebb hozva a csalit a horoghoz, aminek következtében több halunk meglépett a horogról. Ezek után a jól bevált ráakasztós módszerrel folytattuk, ami a problémát azonnal orvosolta. Szeretnénk megjegyezni a PVA termékek fontosságát, hiszen most is jelentősen lerövidítette a kapásig eltelt időt, ha volt pár golyó közvetlenül a csali mellett.

Végére hagytuk a számokat, így hát jöjjenek a fogások.

A 4 és fél napos túránk alatt ketten 6 bottal (amik ritkán voltak egyszerre bent) összesen 1427,2kg halat fogtunk, ez 123 darabot jelentett, 11,6 kg-os átlaggal. Sok szép hallal sikerült megküzdenünk, annak pedig különösen örültünk, hogy nem kerültek minket a termetesebb példányok sem. 35db halunk nyomott 14kg-nál többet.

Hogy lássuk a különbséget, részleteztük a bójás és a széli etetés hatékonyságát.

Viktor: 697,2kg, 57db hal, 12,23kg-os átlag.

Bójáról (Robin Spice): 43 db, 505,95kg
7db Koi, legnagyobb: 10,15kg (egyéni rekord)
1db amúr,
2db fekete amúr,
32db ponty, legnagyobb: 29,35kg tükrös (egyéni rekord)

Partszél (tigrismogyoró):
14db, 191,25kg
5db ponty,
1db fekete amúr, 9,27kg ( egyéni rekord)
8db amúr, legnagyobb: 17,6kg (egyéni rekord)

Bálint: 730kg, 66db hal, 11,06kg-os átlag.
Bójáról (Robin Spice):
47db, 494,6kg
4db fekete amúr,
10db Koi, legnagyobb: 12,9kg (egyéni rekord)
1db tok,
32db ponty, legnagyobb: 29,55kg-os tükrös (egyéni rekord)
Partszél (tigrismogyoró):
19db, 235,4kg
2db fekete amúr, legnagyobb: 9,3kg (egyéni rekord)
11db amúr, legnagyobb: 19,67kg (egyéni és tórekord)
2db Koi,
4db ponty

Csodálatos és nagyon nehéz túrán vagyunk túl, ahol még a csillagok együttállása is megfelelő volt ahhoz, hogy ezt az eredményt produkálhassuk. Aki horgászik, tudja, hogy nagyon ritka, mikor szinte minden összeáll. Köszönjük az égieknek, hogy volt erőnk és kitartásunk végig csinálni, hogy jókor lehettünk jó helyen és ráéreztünk a megfelelő taktikára! Köszönjük a kiváló minőségű és fogós bojlit a Total Bait’s-nek, és természetesen a tógazdának, Kovács Mihálynak a lehetőséget, hogy ismét kipróbálhattuk magunkat ezen a különleges tavon!

Reméljük többeknek hasznára lesz a beszámolónk!
Köszönjük, hogy olvastátok!

Közösség

Adatvédelmi központ

Funkció és teljesítmény sütik

A Funkcionális cookie-k lehetővé teszi a honlapunknak a már megadott részletek elmentérését és ezen adatok alapján tökéletesített és személyre szabottabb funkciókat kínáljunk. Ezen cookie-k csak anonimizált információkat gyűjtenek és tárolnak, tehát ne tudják követni az Ön egyéb honlapokon való mozgását. A teljesítmény cookie-k arról gyűjtenek adatokat, hogy hogyan használják a honlapunkat. Ezeket arra használjuk, hogy jobban megértsük miként használják a honlapunkat, hogy annak tartalmát és funkcióit javítsuk. Kérjük vegye figyelembe, hogy a funkcionális és teljesítmény cookie-k kikapcsolása korlátozhatja a honlapunk bizonyos funkcióinak működését. A honlapunkon a következő Funkció és Teljesítmény sütik használjuk:

__utma, __utmb, __utmc, __utmt, __utmv, __utmz, NID, _ceg.u, _ceg.s, fbsr_*
_ceg.u, _ceg.s
__utma, __utmb, __utmc, __utmt, __utmv, __utmz
fbsr_*
NID

Szükséges sütik

Feltétlenül szükséges sütik olyan funkciókat biztosítanak, amelyek nélkül a honlapunk nem használhatók rendeltetés szerűen. Ezen cookie-kat kizárólag mi használjuk, ezért ezek az első fél cookie-jai. A feltétlenül szükséges cookie-k használatához az Ön hozzájárulására nincsen szükség. Ezért a feltétlenül szükséges cookiekat nem lehet be és kikapcsolni. A honlapunkon a következő Feltétlenül szükséges sütiket használjuk:

kohanasession, language, resolution, authautologin

Tájékoztatjuk, hogy a honlapon ún. sütiket (cookie-kat) használunk, amelyeknek célja, hogy anonimizált formában látogatottsági információkat gyűjtsön, valamint elképzelhető, hogy bizonyos szolgáltatások nélkülük nem lennének elérhetőek. Egyes cookie-k amelyet használunk harmadik személyek számára gyűjtenek adatokat, amelyeket arra használnak, hogy olyan reklámokat jelenítsünk meg mi és harmadik személyek, amelyek relevánsak Önnek. A sütikről, valamint ezek engedélyezéséről és tiltásáról az Cookie / Süti Tájékoztatóban talál részletes tájékoztatást, vagy a sütiket Ön is bármikor beállíthatja.